loading...
prozhe & file
mohsen بازدید : 7 دوشنبه 12 بهمن 1394 نظرات (0)
مبانی نظری و پیشینه پایان نامه کارکردهای اجرایی (عملکرد اجرایی) در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 50 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39
مبانی نظری و پیشینه پایان نامه کارکردهای اجرایی (عملکرد اجرایی)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

 

مبانی نظری و پیشینه پایان نامه کارکردهای اجرایی (عملکرد اجرایی) در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

«کارکردهای اجرایی» ، یک اصطلاح جامع شامل دامنه وسیعی از فرایندهای شناختی و قابلیت های رفتاری است که از این موارد می توان به استدلال کلامی ، حل مسئله ، برنامه ریزی ، توالی کردن ، توانایی نگهداری توجه ، مقاومت در برابر تداخل ، استفاده از پسخوراند ، انجام همزمان چند تکلیف ، انعطاف پذیری شناختی و توانایی روبرو شدن با تغییر و امور جدید اشاره کرد. (بورگس ، ویتچ ، ولاسی کاستلو و شالیس ،2000) این کارکرد ها ، مولفه «سرد» کارکرد های اجرایی نامیده می شوند، زیرا فرایند های شناختی منطبق با آنها تمایلی به درگیر کردن برانگیختگی هیجانی نداشته و بیشتر به صورت «مکانیکی» یا«منطقی» می باشند . از طرف دیگر آن کارکردهای اجرایی که بیشتر «هیجانات» ، «باورها»و یا «خواسته ها» را درگیر می کنند، مثل تجربه تنبیه و پاداش، تنظیم رفتار اجتماعی فرد وانجام تصمیم گیری که مستلزم تفسیر شخصی و هیجانی است به عنوان مولفه های «گرم» مورد توجه قرار می  گیرد. مطالعات مختلف نشان داده اند که آسیب به هر دو مولفه«سرد» و «گرم»کارکرد های اجرایی ممکن است اثرات ویرانگری بر فعالیت های روزمره فرد از جمله توانایی کارکردن و رسیدگی به امور مدرسه ، عملکرد مستقل در خانه یا رشد وحفظ روابط اجتماعی مناسب داشته باشد (گرین ،کرن ،براف و مینتز ،2000).

مطالعه روانی – عصبی سندرم بدکارکردی اجرایی و بازتوانی مربوط به آن ، با مشکلات بالقوه روبروست. یکی از این مشکلات ، سنجش معتبر وصحیح کارکردهای اجرایی است. تصور می شود این کارکردها شامل یک سری از توانایی ها جهت رسیدن به هدف می باشند (استاس و همکاران، 2005). بنابراین عدم موفقیت آزمون هایی که این کارکردها را اندازه گیری می کنند ممکن است چندین علت داشته باشد ، بطوریکه صدمه دیدن هر مولفه به سختی می تواند به طور کامل مانع از دنبال کردن شروع آسیب های مغزی یا آسیب شناسی روانی شود (چان وهمکاران،2007).

 

آزمون های کنونی کارکردهای اجرایی که بوسیله پزشکان و روان شناسان استفاده می شوند ممکن است که ابتدایی بوده و براساس فرایند های شناختی که اندازه گیری می کنند حساسیت کافی را نداشته باشند (بورگس،1997). ممکن است که این آزمون ها در کشف بدکارکردی های اجرایی در گروه های بالینی مختلف از حساسیت کافی برخوردار نباشند . اکثر پیشرفت های مهم اخیر در دهه گذشته صرف جداسازی فرایندهای مولفه ای ویژه در عملکردهای پیش پیشانی بوده است (بورگس،1997؛ چان وهمکاران،2006؛ چان،چن و لاو[1] ،2006؛ لین[2] وهمکاران،2007). تحقیق درباره نقش لوب های پیشانی در توجه انسان اطلاعاتی دلگرم کننده را به ما داده و مثالی را درباره اینکه چگونه می توان به چنین پیشرفت هایی دست یافت ارائه می کند(چان وهمکاران،2007).

 


1 _chan, chen & Law

2 _Lin

 

 


1 _Stuss & Benson

مشخص شده است که آزمون برنامه حرکتی متقابل همانند آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین ،دارای حساسیت خوبی نسبت به آسیب های وارده بر لوب پیشانی می باشد (میرسکی[1] ،2003). همچنین اخیرا چان وچن (2004) نشان داده اند که این علایم نرم عصب شناختی (مثل هماهنگی حرکتی ،یکپارچگی حسی و بازداری زدایی ) به مقدار زیادی با کارکرد های اجرایی در بیماران اسکیزوفرنیا همبستگی داشتند. مخصوصا عملکرد به روز کردن بیشتر هماهنگی حرکتی را پیش بینی می کند (مثل آزمون مشت ،کناره دست و آزمون برنامه حرکتی متقابل ) ، درحالیکه عملکرد کلی هوش ، یکپارچگی حسی و بازداری زدایی (مثل حرکت آینه ای یا بازداری ناگهانی چشمک زدن) را بیشتر پیش بینی می کند. با وجود این ،اطلاعات حاصل از مطالعات تصویر برداری (مثل چان ،راو،چن، ی ،زونگ[2] ،2006؛ یومستر[3] و همکاران،2002) در شرکت کنندگان بهنجار نشان می دهد که این آزمون کلاسیک لوریا (مشت- کناره دست – کف دست ) ممکن است که نواحی دیگری به غیرازقشر پیش پیشانی را فعال کند ، بنابرین اعتبار این تکلیف به عنوان آزمون اختصاصی برای کارکرد اجرایی لوب پیشانی زیر سوال می رود. همچنین ماهیت و ویژگی های این تکلیف و علایم نرم عصب شناسی مشابه ( مثل زمان کم آزمون ، عدم وابستگی به زمان و ماهیت قابل امتحان آن) نشان می دهد که این آزمون ها می توانند به عنوان یک آزمون غربالگری دیگر برای بدکارکردی اجرایی در نمونه های بالینی ، مخصوصا برای سنجش راه اندازی حرکتی ، توالی کردن و مولفه های بازداری به کار برده شوند.

 


6 _Mirsky

7 _Chan, Rao, Chen, Ye & Zhang

8 _Umetsu

 

نمونه از پیشینه پزوهش در مورد متغییر مورد نظر

        گورا ،سول ،کامی و توبیا[1] (2008) فرض کردند که زمان آزمون باید به عنوان یک بحث روش شناسی مهم در مطالعات اعتیاد به هروئین و عملکرد عصب – روانشناختی مورد بررسی قرار گیرد. آنها آزمودنی هایشان را در حول مراحل پیش از سم زدایی و پس از آن مورد ارزیابی قرار دادند. یافته ها نشان می داد که بهبودی سریعی در عملکرد  بین این دو زمان اندازه گیری وجود دارد . هیچ تفاوت معنی داری میان نمونه معتادان هروئینی سم زدایی شده و گروه کنترلی که از نظر داده های جامع شناختی همتا شده بودند. از نظر عملکرد وجود نداشت .

        مطالعات دیگری که به بررسی اثرات هروئین بر شناخت انسان پرداخته اند دارای یافته های معنادار بوده اند کورین [2](2006) مشکلات حرکتی – ادراکی را درمیان معتادان سایکوتیک هروئینی، معتادان هروئینی غیر سایکوتیک ، معتادان غیر افیونی سایکوتیک و معتادان غیر افیونی غیر سایکوتیک مورد بررسی قراردادند. آنها نتیجه گرفتند که مشکلات حرکتی- ادراکی با استفاده از هروئین در ارتباط بود. هر دو گروه معتادان هروئینی سایکوتیک و غیر سایکوتیک دارای خطاهای بیشتری در آزمون بندر – گشتالت بودند.علاوه بر این معتادان هروئینی مقدار بیشتری از خطاهای درجازدگی و چرخاندن کاغذ و تجاوز ازفضای کاغذ در طرح هایشان به نسبت معتادان غیر افیونی داشتند.

         هیل و میخاییل[3] (2006)عملکردهای عصب –روانشناختی را در حوزه حافظه فضایی – لامسه ای و مهارت های حرکتی ظریف  در معتادان هروئینی بررسی کردند. آنها مشاهده کردند که این گروه از معتادان نسبت به گروه کنترل عملکرد ضعیف تری  داشتند . رونساویل ، نولی ، کلبر و جونز[4] (2001)عملکرد عصب روانشناختی را در چندین آزمون میان معتادان هروئینی و افراد مبتلا به صرع مطالعه کردند . آنها گزارش کردند که هر دو گروه در این آزمونها عملکرد ضعیفی داشتند اما دارای پروفیل های متفاوتی از آسیب شناختی بودند.

         احمد و احمد و بیندرا[5] (2009)نیز گزارش کردند که افراد معتاد به هروئین نسبت به گروه کنترل عملکرد ضعیفتری را در آزمونهای هوش ، حافظه ، توجه و تمرکز و هماهنگی حرکتی – ادراکی به دست آوردند.

 

       پاو ، لی و چان[7] (2010) به بررسی تأثیر هروئین بر کارکردهای اجرایی در سه حوزه شناختی پرداختند. توجه اسمی،کنترل تکانه ، استدلال انتزاعی و انعطاف پذیری ذهنی . فرض بر این بود که اعتیاد به هروئین منجر به نقص هایی در این سه حوزه می شود. 54 شرکت کننده شامل 30 معتاد هروئینی و25 نفر گروه کنتر ل برای شرکت در این مطالعه دعوت شوند. یافته ها نشان داد که اعتیاد به هروئین دارای اثر منفی بر کنترل تکانه بود در حالی که توجه و توانایی استدلال انتزاعی و انعطاف پذیری ذهنی تحت تأثیر قرار نگرفتند.

 


3-Guerra, Sole, Cami , and Tobena

1-Korin

2-Hill and Mikhael

3-Rounsaville, Novelly, Keleber, and Jones

4-Ahmad ,Ahmad ,and Bindra

1-Davis and Templer

2-Pau , Lee , Chan

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9868
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 98
  • بازدید امروز : 113
  • باردید دیروز : 255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,286
  • بازدید ماه : 1,286
  • بازدید سال : 45,223
  • بازدید کلی : 590,858